ATT MORALISERA.

Att förstöra andras egendom är dålig moral (en utbränd kyrka nära Novgorod)

Att inte hjälpa den som är i nöd eller blir missahandlat är dålig moral. Den barmhärtige Samariten hade bra moral.

Att vara en trogen vän är bra moral.
Moral är att offra av sin egen bekvämlighet och ta hand om varandra…

Moral är, att vara snäll mot de djur vilka litar på oss, tyr sig till oss, hjälper oss …

Moral är att vara tacksam för den mat man får och få ge…
De lär sig att gräva upp potatis och arbeta som ger en grund för bra moral

 

.
Moral, hybris och komplex.
Moral är en onödig kvarleva från det gamla samhället. Dess regler passar inte oss moderna frigjorda och upplysta människor. Då dessa åsikter förs fram så tänker man inte på det faktum att samhället ändras, det är sant – men människan ändras inte – hon är samma egoistiska girigbuk som alltid. Det gamla samhället hade ofta snäva regler där begreppet fri fostran var helt okänt eftersom ett barn inte kan uppfostra sig själv utan moralregler från föräldrarna – i alla fall på den tiden.
Moral förknippas starkt till kristendomens krav hur människan bör uppföra sig. Gud uppfattas som en sträng övervakare någonstans ovanför som hugger ner på alla vilka har roligt och på allt annat som roar människorna. Moral uppfattas som frihetshämmande och glädjedödande.
Men i själva verket är moralregler till för att vi inte hamnar i kollisionskurs med andra eller oss själva – grunden för sann och bestående frihet. Moralregler är ett hinder så att människor inte går isär eller gör ont mot varandra eller börjar slåss för att skydda sin prestige och dominans. Aikido, den gamla japanska försvarskonsten har en regel som säger: Den som försöker dominera över andra har redan förlorat kontakten med hela universum. Något att tänka på för en dominerande feminist.
Sedan fanns det moralens övervakare med den självpåtagna uppgiften att tillrättavisa andra. De hade inga som helst hämningar att trampa över andra människors integritetströskel.  Detta höll de på med tills de själva snubblade och trillade på näsan i glashuset.                                                                                         Kommer själv ihåg hur en mamma till min skolkompis gav ett brev i min hand som skulle ges till min far som jag levde ensam med. Jag anade oråd så på hemvägen rev jag upp brevet och läste vad hon hade skrivit – och slängde den direkt! Det var, att han skulle ge mig mera mat för jag var så mager! Brevet fick aldrig min älskade far läsa, han som gjorde allt för oss. Hade han fått brevet skulle han säkert känt sig kränkt – och mat fick jag alltid så mycket man orkade äta. 
Att skaffa onödiga prylar är dålig moral.

Barnet fick julklappar, små bilar, mössa, vantar – givmildhet och omtanke är bra moral.
Att håna, förfölja, mobba andra för dennes åsikter är urusel moral.
Många år senare blev jag tillrättavisad av två medlemmar i en församling för att jag drack öl. De verkade vara väldigt uppskruvade. Det var någon som hade sett att jag köpte folköl i en affär och skvallrade om detta till dem. Påminde dem senare vad som står i Kolosserbrevet 2:16. Nu är ju vanlig folköl betydligt hälsosammare än t.ex. Coca-cola.                                                                                                                                     En flicka som blivit utsatt för dessa väktare ställde en fråga till en pastor om twistring1) var synd?  Den kloka pastorn svarade att det var plast. Det var alltså ingen moralfråga. Men en förman på en arbetsplats som fjäskar för sina överordnade och sparkar på dem under honom blir genast en fråga om dålig moral.                                                                                                                                                           Jesus varnar för fariséer och hycklare vilka lägger bördor på människorna men inte lyfter ett finger för att ta av dem. De lägger skuldkänslor på andra vilket ger komplex och leder till och med till självmord. De vilka gör så lever själva i den största synden av alla, hybris – högmod.
Moralregler är till för att relationer skall fungera och bestå till nytta för varje människa i samhället samt att ingen blir utsatt för mobbning av vad slag det än kan vara. Vår moral är starkt förknippat med personligheten som i sin tur formas av fostran från föräldrar och andra vilka påverkar oss genom åren. Varje moralisk regel är väl beprövat under den mänskliga historien. Vi har också historiens facit vad som händer i ett samhälle om moraliska direktiv elimineras.
Men alla människor har enligt Bibeln en grundmoral inskrivna i sitt inre, de tio budorden. Oswald Sanders berättar om en vän som besökte en stam i Kongo där inga vita tidigare hade varit. För att ta reda på deras moraliska standard frågade han vad synd var enligt dem?
Tveklöst kom svaret att det var mord, tjuveri, äktenskapsbrott, trolldom – en bra bekräftelse på Bibelns påstående.
De grekiska filosoferna kom till samma slutsats som den primitiva stammen i Kongo:
Plutarkos (46 – 120 e. Kr.) talar om en ”lag som inte är inskriven i böcker utan är tryckt i människans hjärta.” Sofokles (492 – 496 f. Kr) hänvisar till en ” oskriven och outplånlig gudalag i människors hjärtan.”
Hos Seneca, som var samtida med Jesus finns likheter med kristna åsikter: ”Gud är dig nära, Han är med dig, Han är inom dig, en helig ande bor inom oss, en iakttagare och beskyddare
som ser allt vårt onda och goda i livet. Det finns ingen god person utom Gud.”
Filosofen Nietzsche (1844 – 1900) som var starkt fientlig mot kristendomen vars bud han såg som mental slaveri. Han sade: ”När människan föds så blir hon inlindad i blöjor och kläder. När döden inträder blir hon inspikat i en kista. Däremellan är hon slav under samhällets bojor av de mest skiftande slag. Först när människan blir fri från samhällets bojor och från vad folk tycker och tänker om henne, blir hon fri att leva ett autentiskt och fritt liv som avsikten var från första början.” Nietzsche dog på ett mentalsjukhus – men han hade rätt.
De första människorna levde ett autentiskt liv som begränsades av ett enda bud att inte ta äta av Kunskapens träd på gott och ont. Senare kom Budorden. I dag är våra lagböcker så omfattande att det behövs juridisk utbildning för att tolka alla tusentals regler och lagar.
1)  Twistringen var en billig plastring som roterades runt kroppen från halsen och neråt.
Kauko Antbacke
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: