BETYG I ORDNING OCH UPPFÖRANDE.

Detta betygssystem är det bästa som Sverige haft och den är rättvis. Märk, att omdömet i Ordning och Uppförande finns först.
DISCIPLIN, LYDNAD, UPPFÖRANDE.
Den svenska skolan brottas med svårigheter som förr ingen kunde ana skulle uppstå för ungefär 50 – 60 år sedan. Det var från den tiden då vänstereliten hade en nästan oavbruten makt i Sverige.
De gav sig på skolan och de lättmanipulerade barnen. Morgonbönen och betygen i ordning och uppförande togs bort. Motiveringen var, att de var odemokratiska samt hämmade barnens fria utveckling. Outtalat var avsikten att indoktrinera som i Sovjetunionen. (Agitprop)
Några av de nya bekymren är lärartäthet och kepsen. Skolorna kräver fler lärare – inte för undervisning utan för att hålla ordning i stökiga klasser. Upproriska elever vill ha sin keps och sin rätt att bära den var de vill utan hänsyn till skolans regler.
De obehagliga problemen som nu uppstått är helt och hållet politikernas fel.
Elevernas förakt för de svaga är politikernas fel.
Ett exempel: En pojke i Piteå vägrade ta av kepsen i matsalen. Skolinspektionen (som har svällt som en jäsdeg till 400 anställda) inkopplades. Tvisten löstes så, att nu sitter pojken med keps på och äter i ett angränsande rum – trots att samma regel om keps gäller även där.
Om detta hade förekommit under min skoltid då skulle närmaste lärare rivit av kepsen och slängt den på hatthyllan eller ut via fönstret… Sedan inget mer om det.
I en skola där jag vikarierade trotsade en pojke cykelförbudet på skolgården. Rektor Sune såg det och resolut tog från pojken cykeln så att han damp ner på marken… Sedan var saken utagerat.
I samma skola störde ett gäng pojkar 2-klassare vilka sjöng vid skolavslutningen. Aulan var full av föräldrar och elever. En lärare gick bakifrån greppade den ledande frisstöraren i håret och ruskade om rejält i allas åsyn… Sedan var saken utagerat och pojken var tyst.
I samma skola utsattes en flicka i 7e klass för trakasserier. 10 minuter senare kallades alla berörda till förhör varefter flickan fick vara i fred och togs speciellt om hand av andra elever. Det visade sig, att flickan hade ett allvarligt hjärtfel.
I min skola i Ornäs mobbade en storväxt elev tattarpojken Vilgot. Läraren Sten såg det och slängde mobbaren i en snödriva… Sedan var saken utagerat – och högfärdsblåsan punkterat.
Den gamla pedagogiken grundades – började med – uppförande och ordning. Man började i rätt ände så att säga. Eleverna lärde sig att hälsa, hålla upp dörren, lämna plats för gamla, säga ursäkt vid behov, tala när turen kom, sitta snyggt, mm. Detta är evigt och grundväsentligt för ett liv i ett samhälle och skola. Det var grundläggande uppfostran utan vilken all modern snillrik pedagogik misslyckas.
Om de inte lär sig att lyda gemensamma regler för alla redan i skolan, så, när lär de sig?
Den förståndige Nalle Puh anser och önskar att människor skulle visa omtanke och hänsyn mot sin nästa. Han har förstått livets mening och ändamål rätt. I Bibeln uppmanas att ta hand om de som är deprimerade och svaga. (1Tessaloniker 5:14 och andra ställen)
Omtanke och hänsyn borde definitivt vara ett särskild läroämne i den svenska skolan både i teori och praktik. Alla skulle vinna på detta och studieresultaten skulle säkerligen bli bättre än vad de är idag, Alla kunde gå till skolan varje morgon med förväntan och glädje i stället för med fruktan och motvilja.
Många antimobbningsteam reser runt i skolorna utan någon som helst förbättring för skolan. Själv tjänar de bra med pengar med sina olika metoder.
Internationella Kvinnodagen den 9 mars 2012.
Kauko Antbacke
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: