FLICKAN MED CYKELN.

Jag kom lite senare till ICA –  bara lite –  än mamma och en liten flicka med en nyinköpt fin röd cykel. Hon hade nyss lärt sig konsten att cykla vilket märktes på den vinglande franfarten intill mamma. Hon stannade till i tid och ledde den stolt in cykel till stället.Hon låste cykeln omsorgsfullt och vände sig om för att beundra den innan de slank in genom entrén.
När jag kom ut igen var cykeln borta. I samma ögonblick kom mamman och flickan ut. De såg sig omkring – letade runt affären. Jag hjälpte dem att leta mest  bara av sympati för jag förstod att den var stulen.
Den lilla flickan insåg det också slutligen och brast ut i ett hjärtskärande gråt av besvikelse och sorg. Mitt hjärta var nära att brista! Visste inte hur jag skulle trösta…
Det var hennes första erfarenhet av en värld utanför hemmet – en värld av svekfulla, oärliga, sympatilösa människor…
Jag var tårögd då jag gick hemåt – lika besviken som den lilla söta flickan och hennes förtvivlade mamma…

Kommentera

