KVARNFORSGATAN, EN JULBERÄTTELSE.

Gatan var rak. Trehundra meter lång med välbyggda fyrtiotals trähus på ömse sidor. Tomterna var stora och jorden var bra att odla i. Husen var byggda med bilgarage i källarplanet. Jag försökte få ner min Ford Taunus men dragkroken fastnade i en tvär böj. Tänkte på ryska Moskvitch som hade dubbelt så hög markfrigång som en Taunus. I slutet på gatan fanns Danielssons ICA samt mittemot fanns Konsum. Kunderna i Konsum var oftast socialdemokratiska prototyper från partiets glansdagar då industrin gick på högvarv. Detta gav dem möjligheter att strö förmånliga sociala villkor till folket. Frågade föreståndaren där dagarna före jul om vi fick ha ett lite bord i entrén och sälja julkort. Svaret var ett tvärt, bestämd nej. Frågade sedan på ICA om vi fick ha ett litet säljbord med julkort där inne vid ingången?
Klart ni får, blev svaret från Danielsson. Bäst, om ni är inne i affären. Det är alldeles för kallt vid entrén.

Oavsett om det var jultid eller inte var personalen på ICA alltid vänliga och hjälpsamma. En sensommar reade ICA ut en hammock som jag köpte. Danielsson hjälpte personligen till att bära hem den!

Konsums resultat visade röda siffror. I desperation målades affären om med en gul färg på väggarna. Då allt väl vara klart invigdes den under parollen ” ett nytt tongivande Konsum”. Som ett öppningserbjudande fanns en varuvagn lastad med Konsumbagarens brödlimpor. Den jag köpte var möglig. (sic)

På andra sidan av gatan mittemot bodde en före detta förman i pappersbruket med sin fru. Något längre bort bodde pensionärerna Artur och Elin. Artur och Elin hade mist sina båda söner i olyckor. Så de var verkligen hårt prövade men ändå vänliga, gästfria och glada. En förmiddag möttes vi som ofta förr jag och förmannen. Men, den här gången besvarade han inte min hälsning. Han såg rakt ner i gatan och gick förbi. Detta verkade förbryllande särskild då när vi möttes igen, han på väg från Konsum och jag på väg till ICA. Nästa dag gick jag för att fråga honom hur det far fatt? Han öppnade dörren i ett tillstånd av hispighet och darrighet.  Hur Mår du grannen min? har det hänt något allvarligt?                                                                                                                                                                                                                                                                                                            – Din pojke har rivit sönder alla mina tigerliljor, svarade han i ett stressad tonläge.
Vi gick bakom huset där ett femtiotal vackra liljor frodades av vilka några var avnupna. Jag kom aldrig på tanken att fråga om det var just min lilla pojke som hade gjort det eller grannens i samma ålder. Jag gav honom etthundra kronor ur vår magra hushållskassa som ersättning.  Sedan var allt som förr.

Gick hem till Artur och Elin och frågade dem om våra barn har stört dem på något vis?   – Nej, inte alls, sade Elin, de får springa här så mycket de vill. Det är så roligt med barn. Förresten så kom och ät med oss nu i eftermiddag. Det blev rikligt med god mat och härlig samvaro med Artur och Elin många gånger. En dag hade Eliza plockat blommor och ringde på hos dem. Hon nådde inte upp till klockan så hon bankade på deras dörr i stället.Hon räckte över buketten till Elin. Sedan vet jag inte om blommorna kom från deras trädgård eller vår?Skickade alltid julkort till Artur och Elin. Efter några år kom det inget julkort tillbaka så jag förmodade att de var döda och jorden fattigare på två genomgoda  människor.                                                                                                                                                                             Så olika kan vi människor vara.

PICTURES FOR THE CHRISTMAS - BILDER FÖR JULEN - JOULUKUVIAhuset vid Kvarnforsgatan

2 thoughts on “KVARNFORSGATAN, EN JULBERÄTTELSE.

  1. Ros-Marie Lidberg skriver:

    Hej!
    Tack för en jättefin berättelse från min barndomens Kvarnsveden. Minns Danielsson d.ä. på ICA, sonen driver fortfarande butiken.
    😃 Konsum är numera Korskyrkans lokal. Tänk så det kan bli!
    MVH
    R-M fd. Olofsson

Kommentera

